Vitamíny rozpustné vo vode

Vitamín B1 (tiamín) – je dôležitý v mechanizme sacharidov, je nevyhnutný pre správnu činnosť svalov vrátane srdcového svalu. Má vplyv na duševnú výkonnosť a pamäť.

Vitamín B2 (riboflavín) – podieľa sa na rozklade a správnom využití sacharidov, tukov a bielkovín a na produkcii energie v bunkách.

Vitamín B3 (niacín) – má významnú úlohu pri biologických oxidáciách, pri tvorbe energie z glukózy a pri tvorbe tukov. Znižuje hladinu cholesterolu a tukov.

Vitamín B5 (kyselina pantoteová) – je súčasťou mnohých enzýmov, hrá významnú úlohu pri produkcii energie z cukrov a tukov, v organizme pomáha pri využití iných vitamínov. Zabezpečuje normálne funkcie nadobličiek a je nevyhnutná pre rast.

Vitamín B6 (pyridoxín) – je dôležitý pre rozklad a využitie bielkovín, cukrov a tukov z potravy, na uvoľnenie zásob glukózy ako zdroja energie v pečeni a vo svaloch. Je nevyhnutným faktorom pri tvorbe červených krviniek.

Vitamín B10 (kyselina listová) – je dôležitá pri syntéze nukleových kyselín, ktoré sú zdrojom genetickej informácie. Spolu s ostatnými vitamínmi pôsobí pri tvorbe červených krviniek v kostnej dreni a je dôležitá pre vývoj a funkciu centrálneho nervového systému.

Vitamín B12 (kyanokobalamín) – je nevyhnutný pri tvorbe genetického materiálu, tvorbe červených krviniek a je potrebný na udržanie normálnej činnosti centrálnej nervovej sústavy. Zlepšuje pamäť a zvyšuje duševný výkon. Významne ovplyvňuje syntézu bielkovín a proces premeny mastných kyselín.

Hlavné zdroje vitamínov skupiny B: obilná múčka, klíčky, pečeň, hydina, ryby, pivné kvasinky, vajcový žĺtok. Okrem vitamínu B12 ich nachádzame aj v orechoch, suchých strukovinách a vo väčšine zeleniny.

Vitamín C (kyselina L – askorbová) – aktivuje množstvo enzýmov a hrá dôležitú úlohu pri bunkovom dýchaní. Je dôležitý pre rast a normálnu funkciu kostí, zubov, väziva, chrupaviek a ciev. Chráni organizmus pred nadmerným stresom. Zvyšuje odolnosť organizmu voči infekciám a urýchľuje hojenie rán. Znižuje hladinu cholesterolu v krvi, zvyšuje fyzickú výkonnosť a urýchľuje celkovú regeneráciu organizmu. Telo si z neho nevytvára zásoby, nadbytok sa vylučuje močom. Preto musí byť v strave pravidelne dopĺňaný.

Zanechajte komentár

Your email address will not be published.

HORE